Személyiséglopásnak nevezzük azt, amikor számítógépes csalók, megszerezve a belépési adatokat, különféle közösségi oldalakon vagy más, netes szolgáltatások igénybevételekor más személy bőrébe bújva követnek el csalásokat.
Egyik lehetőség, hogy nevünkben vásárolnak össze mindenféle árucikket, de előfordulhat, hogy rajtunk keresztül csalják lépre a bennünk bízó ismerősöket.
Egy, a Javelin Strategy & Research által készített tanulmány szerint a személyiséglopással kapcsolatos esetek száma a tavalyi évben 13 százalékkal nőtt – ez csak az Egyesült Államokban több, mint 11,6 millió felnőttet érintett.
Öröm az ürömben, hogy a csalásokkal megszerzett pénz mennyisége legalább állandó maradt. Ezt a kutatást végző cég alapítója annak tudja be, hogy a vásárlók, a pénzügyi szolgáltatók, a hatóságok és az állami szervek egyre ügyesebbek az efféle próbálkozások elhárításában, illetve az új trükkök felismerésében.
A tanulmányból az is kiderült, hogy a közösségi oldalak és a különféle mobileszközök felelőtlen használata igencsak megnöveli annak az esélyét, hogy efféle bűncselekmény áldozatává váljunk. Aki nem figyel oda profiljának biztonsági beállításaira, az érzékeny adatokat tehet közkincsé, a csalók pedig ezek segítségével tudnak később a bőrükbe bújni. A felmérés szerint:
- 68 százalék osztotta meg a születésnapját (45 százalék a hónap és nap mellett az évet is)
- 63 százalék a középiskola nevét
- 18 százalék a telefonszámát
- 12 százalék pedig háziállatuk nevét.
Különösen megdöbbentő a két utolsó adat: az első a kéretlen telefonbetyárokon túl akár reklámSMS-ek hadát is a nyakunkba zúdíthatja. A háziállatunk neve azért lehet érzékeny adat, mert sok netes szolgáltatás elfeledett jelszót visszaállító funkciójában található meg az erre vonatkozó kérdés, amit így már a csalók is meg tudnak válaszolni helyettünk.
A Javelinnél azt is kiderítették, hogy az okostelefon-használók jóval veszélyeztetettebbek: 33 százalékkal nagyobb az esélyük arra, hogy személyiséglopás áldozatává válnak, mint az átlagos felhasználók. Ez a következőknek köszönhető:
- 32 százalékuk nem frissíti telefonja operációs rendszerét
- 62 százalékuk nem védi jelszóval mobiltelefonját
- 32 százalékuk a telefonra is elmenti belépési adatait
Az adatlopások áldozatai 9,5-ször akkora eséllyel válnak személyiséglopás áldozataivá, így az előbbire vonatkozó figyelmeztetéseket mindenképpen vegyük nagyon komolyan! Egy másik érdekes adat: a geolokációs szolgáltatások használói (Foursquare, Facebook Places, stb.) több, mint kétszer jobban ki vannak téve a személyiséglopás veszélyének.
Végül a kutatók kijelentik: „A Javelin Strategy & Research azt ajánlja, hogy a felhasználók egy háromlépcsős program keretében csökkentség a veszélyt és a következményeket. A három lépcső: Megelőzés, Felismerés és Elhárítás™.”